Lærerveiledning
Edvards Sills eventyr er laget for barn mellom 9 og 12 år. Heftet kan inngå som en del av undervisningen for barn på 5-7. trinn, eller det kan fungere som en fritidsaktivitet for hele familien. Formålet med heftet er at barna, og gjerne også deres foreldre, skal lære om Christiania (Oslo) på slutten av 1700-tallet, men også hvordan byen var knyttet til andre deler av verden gjennom menneskene som bodde her. Med dette heftet kan barna lære historie både gjennom tekst og gjennom minigames for mobil/iPad. Heftet legger også til rette for en historisk byvandring med 360-bilder som viser hvordan Oslo så ut før.
I denne lærerveiledningen kan læreren finne oppgaver knyttet til heftet, sammen med lærings – og kompetansemål. Noen av oppgavene er knyttet direkte til heftet, og noen er refleksjonsoppgaver som krever litt mer tenking og begrunnelse. Det vil egne seg best å gjøre alle disse oppgavene etter at man har lest heftet, og eventuelt etter at man har prøvd spillene og den historiske byvandringen.
Er man i Oslo anbefaler vi at klassen tar turen til Kvadraturen og utforsker stedene i minispillene og gatene som Edvard løp og lekte i. Det gir læringen en ekstra dimensjon å se og oppleve de samme stedene som Edvard.
Er man ikke i Oslo kan heftet og minispillene likevel nyttes i undervisningen. Det er bare stedsdimensjonen man mister.
Læringsmål for elevene:
- Eleven kan definere begreper som koloni, slave, plantasje og toll
- Eleven har kunnskap om slavehandelen og Danmark-Norges involvering i denne handelen
- Eleven kan si noe om hvordan det var å være en norsk-afrikansk person i Christiania på slutten av 1700-tallet
- Eleven har kunnskap om at flere mennesker med ulik kulturell bakgrunn og nasjonalitet levde i Christiania på 1700-tallet
- Eleven kan si noe om arbeidsliv, hverdag og forskjeller mellom ulike samfunnslag i Christiania på slutten av 1700-tallet
Kompetansemål i samfunnsfag for 5-7. trinn:
- Reflektere over korleis møte mellom menneske har bidrege til å endre korleis menneske har tenkt og ulike samfunn har vore organiserte
- Beskrive geografiske hovudtrekk i ulike delar av verda og reflektere over korleis desse hovudtrekka påverkar menneska som bur der
- Drøfte kva likeverd og likestilling har å seie for eit demokrati, og utvikle forslag til korleis ein kan motarbeide fordommar, rasisme og diskriminering
- Samtale om menneske- og likeverd og samanlikne korleis menneskerettane er blitt og blir varetekne i ulike land
Oppgaver basert på deltemaer:
Innledning: (del 1)
- Hva er en koloni, og hvilke kolonier hadde Danmark-Norge?
- Hvorfor kom Edvard til Christiania?
Fiskemarkedet: (del 1)
- Hvilke typer fisk var vanlig å spise i Christiania på slutten av 1700-tallet?
Smugling: (del 1)
- Hva er toll, og hva er en toller?
- Hva vil det si å smugle en vare?
Språk: (del 1)
- Hvorfor var det vanlig å møte folk fra flere andre land rundt Christiania havn? Hvilke land kunne disse folkene komme fra?
Hvor kom Edvard fra? (del 2)
- Hvem var foreldrene til Edvard?
- Hva er en plantasje, og hva måtte slavene gjøre på plantasjene?
Hvordan var St. Croix da Edvard vokste opp der? (del 2)
- Hva vil det si å være en slave?
- Hvordan var livet for de fleste slavene?
Hvorfor kom Edvard til Christiania? (del 2)
- Hvorfor arvet Edvards halvsøsken mer enn ham etter deres fars død?
Hvordan var Christiania (Oslo) da Edvard bodde her? (del 2)
- Hvilke byer var de største i Norge på Edvards tid, og hvor mange bodde i disse byene? Hvor mange bor i disse byene i dag?
- Hvilke jobber hadde folk i Christiania på denne tiden?
Hvordan var oppveksten til Edvard i Christiania? (del 2)
- Hvem bodde Edvard med i Christiania?
- Hvem var Christoffer Hansteen?
Skilte Edvard seg ut? (del 2)
- Hvor vanlig eller uvanlig var det å være utlending i Christiania på slutten av 1700-tallet? Fantes det andre personer som Edvard i Christiania?
Refleksjonsoppgaver:
- Hvorfor tror du at Edvard ikke levde som en slave i Christiania? Les igjennom heftet og begrunn svaret ditt.
- I dette heftet har vi funnet informasjon om Edvards liv – om hans familie, hans oppvekst, venner, utdanning og jobb. Hva tror du at du og Edvard har til felles? Og hvordan er livene deres annerledes?
- Tror du at alle i Christiania hadde penger til å kunne gå på skole og ta utdanning? Begrunn svaret ditt.
- Hva kunne du og vennene dine funnet på å gjøre på fritiden i Oslo på 1700-tallet? Husk at det ikke fantes hverken mobil, TV, data, iPad eller noen andre elektroniske ting. Det fantes ikke engang sykler.